Beautiful young woman looking depressed

Importanța omega 3 înainte și după naștere

Despre omega 3 există multe studii care atestă efectele benefice asupra sănătății. Cercetări mai noi au arătat faptul că aportul de astfel de acizi grași este foarte important încă din viața intrauterină a copiilor, dar și pentru sănătatea mamelor pe durata sarcinii și după naștere.

Omega 3 în depresiile postpartum

În anii 1970, omega 3 au suscitat interesul lumii occidentale în urma constatării că eschimoșii (care consumau mult pește oceanic bogat în acești acizi esențiali) au o incidență foarte scăzută a bolilor cardiovasculare, a celor autoimune și a cancerelor.
Contribuția Omega 3 la sănătatea cerebrală și performanțele cognitive ale copiilor, precum și în prevenirea și chiar tratamentul depresiei și unor afecțiuni cerebrale a făcut deja obiectul mai multor cercetări. Recent însă, aceste descoperiri au fost completate de investigații asupra efectelor omega 3 în ceea ce privește depresia postpartum. Un studiu publicat în ”Canadian Journal of Psychiatry” (2012) a arătat o asociere directă între riscul de depresie postpartum și nivelul scăzut al omega 3.
De asemenea, cercetătorii de la Universitatea din Montreal au analizat 75 de studii pe această temă și au arătat că sarcina, nivelul de Omega 3 din sângele mamei și reacțiile biochimice care reglează secreția și receptarea serotoninei sunt interconectate. În timpul sarcinii, acizii grași omega 3 sunt transferați de la mamă (în mod particular din rezervele creierului) la făt și apoi la copilul sugar, ceea ce face ca nivelul de omega 3 al mamei să scadă. Această situație trebuie neapărat remediată prin alimentația mamei întrucât omega 3 este foarte important atât pentru mamă, cât și pentru copil.
Alte elemente importante în alimentația mamei, pentru prevenirea și tratarea depresiei postpartum:

  • hidratare optimă;
  • aport de proteine;
  • aport de vitamina A și complexul de vitamine B.

Omega 3 și dezvoltarea cognitivă a nou-născuților

Creierul este format în proporție de aproximativ 60% din grăsimi, dintre care o cantitate substanțială o reprezintă acizii grași de tipul omega 3. Majoritatea acestora se regăsesc în membranele celulare ale neuronilor și în stratul protector (teaca de mielină) care îi înconjoară. Proporția și tipurile de grăsimi din creier influențează dezvoltarea funcțiilor cognitive.
Deficitul de omega 3 din creier are legătură de asemenea și cu metabolismul energiei necesare creierului, lucru confirmat de studiile care au arătat că copiii diagnosticați cu sindromul ADHD (hiperactivitate și deficit de atenție) au niveluri scăzute de DHA (un tip de omega 3).
Laptele matern este foarte bogat în DHA, ceea ce este extrem de benefic pentru dezvoltarea fătului și apoi a copilului. Pentru aceasta însă, mama trebuie să aibă un aport alimentar suficient de Omega 3 în mod constant, întrucât conținutul nutrițional al laptelui variază substanțial în funcție de alimentația mamei. Spre exemplu, s-a constatat că laptele mamelor din Nigeria (care consumă multe nuci și diferite alte alimente bogate în astfel de acizi grași) este mult mai bogat decât al mamelor din Germania (cu până la de 5 ori mai mult), care consumă multe alimente procesate și grăsimi nesaturate.
De asemenea, studiile au arătat că copiii alăptați de mame cu un nivel optim de omega 3 au avut în mod substanțial un somn mai liniștit și cu mai puține treziri. Acest lucru semnifică o dezvoltare mai bună a sistemului nervos central, dar oferă și premise optime pentru dezvoltarea unui sistem imunitar eficient (cu un risc mai scăzut de răceli și alergii frecvente).

Știai că unele studii au asociat un nivel prea scăzut de Omega 3 pe durata sarcinii cu un risc crescut de diabet infantil de tip 1?

Unele studii vorbesc și despre o capacitate de învățare mai bună la copiii cu un nivel optim de omega 3 (preluat în primul rând din timpul vieții intrauterine și apoi din laptele matern).

Știai că majoritatea tipurilor de formulă de lapte pentru sugari nu conțin sau sunt foarte sărace în omega 3? Este doar unul dintre motivele pentru care alăptarea sugarilor este extrem de benefică și mult mai completă decât orice formulă de lapte. Din acest motiv, guvernul canadian ia în considerare obligarea producătorilor de formulă de lapte pentru copii de a introduce cantitatea optimă de omega 3 în aceste preparate.

Atenție la grăsimile hidrogenate!

Numite și grăsimi trans sau nesaturate, acestea sunt foarte frecvente în alimentația noastră și reprezintă, spre deosebire de omega 3, un tip de grăsimi foarte nociv. Un studiu canadian a arătat că acestea pot constitui în medie 7% din grăsimile din laptele matern, ceea ce este o cantitate mare pentru copiii foarte mici. Prezența acestora se asociază cu o scădere a acizilor grași benefici de tipul omega 3.
Studiile pe animale au demonstrat că puii mamelor care consumaseră grăsimi nesaturate aveau niveluri ridicate de astfel de grăsimi în creier. Cercetătorii susțin că există motive pentru a crede că același lucru se întâmplă și în cazul copiilor, iar principalul efect negativ al acestei situații este afectarea comunicării dintre celulele nervoase, deci și funcționarea lor optimă. Ca să nu mai vorbim despre deja binecunoscutele efecte negative asupra sistemului cardiovascular și a imunității…
Nu puține formule de lapte pentru sugari conțin diferite formule de grăsimi procesate, deci hidrogenate. Spre deosebire, laptele matern poate avea cu de peste 20 de ori mai mulți acizi grași DHA (un tip de omega 3) decât formula de lapte (dacă mama are o alimentație echilibrată și fără exces de grăsimi trans). În plus, laptele matern conține o mulțime de alți nutrienți, precum seleniu și biotină, esențiali pentru buna dezvoltare a copiilor.

Știai că laptele de vacă conține niveluri scăzute de omega 3, în comparație cu laptele matern? Dezvoltarea cerebrală nu este punctul forte al vițeilor, spre deosebire de creierul copiilor, a cărui dezvoltare are nevoie nu doar de calciul abundent din laptele de vacă, ci și de omega 3 și alți nutrienți din laptele uman. De asemenea, conform DHA-EPA Omega 3 Institute din Canada, omega 3 sunt esențiali și pentru dezvoltarea optimă a acuității vizuale a copiilor.

În concluzie, specialiștii în nutriție infantilă arată că un nivel optim de omega 3 (asociat cu un nivel scăzut de grăsimi trans) trebuie să facă parte din alimentația mamei pe durata sarcinii, dar și după naștere, în perioada de alăptare. Beneficiile pentru sănătatea fizică și cerebrală a mamei și a copilului sunt substanțiale, așa că este important ca mamele să se informeze corect și să consume alimente bogate în omega 3.

12 thoughts on “Importanța omega 3 înainte și după naștere

  1. Polixenia

    grasimile hidrogenate chiar daca sunt vegetale sunt extrem de nocive. este de preferat untul care contine grasimi animale. este mult mai natural.

    Răspunde
  2. Diana

    Daca sunt insarcianata pot sa iau Omega3 o perioada? Am ceva probleme cu depresiile de cad am ramas insarcinata. Sunt in luna a patra. Multumesc anticipat.

    Răspunde
    1. adminomega3 Autor articol

      In perioada sarcinii este indicata administrarea produsului ColonHelp junior. ColonHelp Junior este un vitaminizant si reglator intestinal pe baza de fibre de psyllium, susan si fructe uscate Pentru avizarea unui supliment alimentar va puteti adresa medicului care va monitorizeaza in aceasta perioada.

      Răspunde
  3. Carmen

    @ Mona Dobre; asa este. Si eu ii consider indispensabili. Daca nu aveti obiceiuri alimentare sanatoase va puteti lua portia de omega 3 din ColonHelp. Este mai la indemana!

    Răspunde
  4. Ramona

    Am vazut ca se discuta de sarcina. Ar trebui sa merg la medic sa cer acordul pentru consumul produslui ColonHelp Junior? Imi paote dauna mie sau copilului?

    Răspunde
    1. adminomega3 Autor articol

      ColonHelp poate fi consumat fara probleme de catre gravide sau mamici care alapteaza. Continutul de vitamine, minerale si fibre chiar il recomanda in aceste perioade in care organismul are nevoie de un plus de vitamine si minerale.

      Răspunde
  5. Vladut Marian

    Nu aveti si pastile cu Omega 3? E mult mai usor de inghitit! Acum pe asa caldura..nu poti transporta iaurtul dupa tine pentru administrarea ColonHelp. Il pot lua cu apa, are acelasi efect?

    Răspunde
  6. Doina

    Eu sunt insarcinata si consum ColonHelpJunior. M-a ajutat foarte mult, pana acum am reusit sa nu pun foarte multe kg si mai ales nu am fost deloc constipata.

    Răspunde
  7. Andra

    Vladut, de ce vrei pastile? Este clar ca au multe chimicale si conservanti si alte chestii in ele. Daca tot vrei ceva natural, nu este un efort prea mare, intr-o cana cu apa sa pui o lingurita de ColonHelp, o dai peste cap si gata.

    Răspunde
  8. Cornelia

    Eu am 27 de ani, nu sunt insarcinata si nici nu am probleme de sanatate, dar prefer sa consum Colon Help Junior pentru ca simt ca imi da mai multa energie si e si mai bun la gust! Incercati-l, e foarte bun!🙂

    Răspunde

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s