Close-up portrait of a mature couple smiling and embracing.

Acizii grasi Omega 3 scad colesterolul

Pielea uscata, matreata, eczemele, setea excesiva, scaderea memoriei sau dificultatile de invatare, afectiunile inflamatorii (artrite), colesterolul marit sau retentia de fluide pot fi simptomele unei deficiente de omega 3. Asa cum o spune si numele lor – acizi grasi esentiali – grasimile omega 3 sunt absolut indispensabile bunei functionari a organismului.

Aceste grasimi benefice contribuie la mentinerea sanatatii inimii, impiedica coagularea sangelui, reduc inflamatiile, imbunatatesc functionarea sistemului nervos, amelioreaza depresia, schizofrenia, deficitul de atentie, hiperactivitatea, autismul, imbunatatesc somnul, reduc gravitatea afectiunilor cutanate, restabilesc echilibrul hormonal si scad rezistenta la insulina.

De cateva decenii, studiile s-au concentrat pe protectia cardiovasculara a acizilor grasi, asta dupa ce s-a observat ca o dieta bogata in omega 3 reduce riscul aparitiei bolilor cardiace. Mai mult, s-a observat ca cei care au suferit deja un infarct miocardic si consuma peste bogat in omega 3 de trei ori pe saptamana au un risc mai mic cu 50% de a face un alt infarct.

Colesterolul si bolile de inima

Plecand de la ipoteza ca un nivel crescut al colesterolului din sange e asociat cu un risc crescut de boli cardiovasculare, se presupune ca un nivel de colesterol scazut e benefic. Insa conform cercetarilor a trei grupuri independente, aceasta ipoteza nu se verifica. In urma unui studiu efectuat in Japonia a aratat ca, in timp ce un nivel ridicat de colesterol este asociat cu boala cardiovasculara, un nivel scazut de este asociat cu accidentul vascular cerebral. Astfel, pe masura ce nivelul de colesterol a scazut sub 190 mg/dl in cadrul unui grup de 6.500 de barbati japonezi, numarul accidentelor vasculare cerebrale a crescut.
In acelasi timp, un cercetator finlandez, Jykri Penttinen, a descoperit ca nivelurile scazut de colesterol se asociaza cu o rata mare a depresiilor, sinuciderilor si deceselor din cauze violente. Aceste constatari au fost confirmnate de David Freedman de la Centres for Disease Control din Atlanta. El a constatat ca cei care sufera de tulburari de personalitate antisociala aveau colesterolul sanguin scazut.

Potrivit datelor medicale, valorile sanatoase de colesterol din sange se incadreaza intre 190-210 mg/dl sau 4,9-5,4 mmol/l.

Colesterolul bun si colesterol rau

Relatia dintre colesterolul ridicat si bolile cardiovasculare nu se verifica in toate cazurile. De exemplu, desi eschimosii aveau un colesterol ridicat in sange, incidenta bolilor cardiovasculare era una dintre cele mai scazute in cadrul acestui grup. Acest paradox a dus la descoperirea faptului ca exista un colesterol bun (HDL) si unul rau (LDL). Atunci cand colesterolul, un component al bilei, este reabsorbit in circuitul sanguin, este purtat catre artere de o lipoproteina numita LDL (lipoproteina cu dentsitate mica). Daca o cantitate mare de colesterol se combina cu LDL, acesta se va depune pe artere. O alta proteina, HDL (lipoproteina cu densitate ridicata) are capacitatea de a transporta colesterolul de la nivelul arterelor inapoi in ficat. Cu cat o persoana are HDL mai mare in raport cu LDL, cu atat are un risc mai scazut de boala cardiovasculara.

  • Intre anii 1963 si 1967, la cei 1.300 de locuitori ai Groenlandei s-au inregistrat doua cazuri de boala cardiovasculara.
  • In Alaska, intre 1989 si 1968, doar 16% din decesele survenite in grupa de varsta 40-70 de ani se datorau accidentelor cardiovasculare.
  • Un studiu desfasurat pe 24 de ani (1950-1974) a aratat ca numarul de eschimosi din Groenlanda afectati de infarct era de 3 la 1000. In Danemarca, proportia era de 40 la 1000.

Aceste cifre se datoreaza strict dietei traditionale nordice, bazate pe consumul unor cantitati foarte mari de peste gras (somon, macrou, hering, sardine).

Alege intotdeauna peste gras! In primul rand, are mai putine grasimi decat carnea slaba. In al doilea rand, nu contine acelasi tip de grasimi.

Pestele gras furnizeaza organismului acizi grasi polinesaturati. Acestia sunt derivati ai acidului alfa-linolenic (omega 3) si poarta numele de acid icosapentaenoic (EPA) si acid docosahexaenoic (DHA). Ei nu se gasesc ca atare in organismul uman, fiind sintetizati pornind de la acidul alfa-linolenic furnizat de alimentatie. Din pacate, organismul sintetizeaza EPA si DHA in cantitati mult prea mici pentru ca primeste prea mult acid linoleic (omega 6) si prea putin alcid alfa-linolenic (omega 3). Pestele gras contine EPA si DHA pentru ca se hraneste cu fitoplancton, un producator natural de omega 3. Astfel, pestele gras este o sursa directa de EPA si DHA.

Acizii grasi EPA si DHA reduc colesterolul LDL si cresc HDL cu 5-10%.

EPA si DHA fluidizeaza sangele, diminuand vascozitatea acestuia. Astfel, depunerea placilor de colesterol pe peretii arteriali este mult diminuata. Dar acizii grasi alfa-linolenici intrervin si la nivelul agregarii plachetare, reducand riscul blocarii arterelor, asadar si riscul de infarct.

Una dintre caile eficiente de a creste HDL si de a scadea LDL este consumul de omega 3.

Acizii grasi omega 3 hranesc membranele celulare, restabilesc integritatea acestora si au un efect anti-aritmic. Experimente desfasurate pe animale au aratat ca uleiul de peste reducea frecventa si gravitatea aritmiilor, fiind capabile sa previna fibrilatia ventriculara.

Bine de stiut!

Pentru ca este o grasime, colesterolul poate fi distrus prin oxidare. In aceste conditii, va fi mult mai greu de inlaturat de pe artere. Oxidarea poate cauza lezarea celulelor care captusesc peretii arterelor, ducand la formarea de cheaguri. Asadar, dieta bogata in grasimi omega 3 trebuie insotita de o doza de antioxidanti (betacaroten si vitaminele A, C si E).

Inima ta are nevoie de omega 3!

In Japonia se consuma de asemenea mult peste gras. Ca urmare a acestui lucru, statisticile OMS pentru 1990-1991 arata ca nivelul mortalitatii coronariene la barbati era de 49 la 1000, fata de 240, respectiv 356 in SUA si Scotia. Insa si intre japonezi se remarca diferente, iar un cercetator a facut un studiu comparativ in ceea ce priveste deprinderile alimentare si formarea de cheaguri in randul pescarilor si agricultorilor din aceasta tara. Pescarii consumau 260 g de peste pe zi, iar acesta furniza 2,6 g de EPA si 1,8 unitati de DHA. Reactivitatea plachetelor (tendinta de agregare) era in acest caz de 2,3. Consumul mediu de peste in randul agricultorilor este de 90 g pe zi, cu 0,9 g EPA si 0,6 unitati DHA. In acest caz, reactivitatea plachetelor este de 6,6. (c.f. E.B. Schmidt, S.D. Kristensen, R. de Caterina, D.R. Illingworth, Efectele acizilor grasi n-3 asupra lipidelor si lipoproteinelor din plasma si alti factori de risc cardiovascular la pacientii cu hiperlipidemie, Atherosclerosis, 1993, 103, p. 107, 112).

ColonHelp, sursa de omega 3 natural

Pe langa peste, surse foarte bune de omega 3 sunt uleiurile vegetale. Iar daca nu iti poti asigura aportul zilnic necesar de acizi grasi omega 3 prin dieta, alege un supliment alimentar bogat in acizi grasi omega 3, asa cum este ColonHelp . In formula ColonHelp, semintele de in sunt macinate impreuna cu uleiul de in prin mijloace speciale, pastrandu-se astfel o amre cantitate de acizi grasi esentiali.

1.600 mg omega 3 – aceasta este doza de omega 3 pe care ti-o furnizeaza 2 lingurite (16 g) de ColonHelp.

4 thoughts on “Acizii grasi Omega 3 scad colesterolul

    1. colonhelp Autor articol

      ColonHelp contine atat seminte de in, cat si ulei de in. In procesul de fabricatie, semintele de in sunt macinate impreuna cu uleiul prin mijloace speciale, astfel incat ColonHelp este o sursa buna de acizi grasi esentiali omega 3.

      Răspunde
  1. Laur

    ,,Alege intotdeauna peste gras! In primul rand, are mai putine grasimi decat carnea slaba. In al doilea rand, nu contine acelasi tip de grasimi.” Nu toata lumea respecta acest sfat! In general am invatat sa ne ferim de grasimi, dar sa nteleg ca nu si de cea de peste!!

    Răspunde
    1. adminomega3 Autor articol

      Pestele, in special cel gras, consti­tuie o sursa excelenta de acizi grasi Omega-3. Acestia sunt un tip de grasimi polinesaturate care te pot proteja de afectiunile cardio­vas­culare. Daca ti se pare ca nu con­sumi suficienta carne de peste, ia suplimente nutritive cu ulei de somon Omega-3. Acestea regleaza nivelul co­les­terolului, reduc nivelul trigliceri­delor, stimuleaza circulatia sangvina.

      Răspunde

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s